Vores historie
J. Lauritzen's Eftf.'s historie går langt tilbage - helt nøjagtigt tilbage til 1884.
Igenem årene er der sket en rivende udvikling, og virksomheden har rykket sig i nye, spændende retninger.
Det blev besluttet at anlægge Esbjerg Havn i 1868, fordi Danmark havde mistet Altona Havn i forbindelse med nederlaget til Preussen. Med tabet af Altona Havn havde Danmark brug for en ny havn mod vest.

J. Lauritzen blev etableret som handelsvirksomhed for tømmerhandel af Ditlev Lauritzen i Esbjerg.

Ditlev Lauritzen ser nye muligheder i skibsfart og anskaffer sin første damper, "Uganda" i 1888.

I 1893 bliver Ditlev Lauritzen udnævn til fransk konsul og får tilnavnet ”Konsulen”. Han begynder for alvor at koncentrere sig om shippingaktiviteter og etablerer rederiet “Dampskibsselskabet Vesterhavet” i 1895.
Efter en meget aktiv indsats for byen og havnen i Esbjerg flytter Ditlev Lauritzen firmaet J. Lauritzen til København.

J. Lauritzen skibsmæglere Esbjerg, sælges og overtages af konsul A.C.M. Schmidt.
Virksomheden skifter navn til J. Lauritzen's Eftf. for at undgå forvirring med rederiet J. Lauritzen i København.
Anders Nielsen Svarrer ansættes som lærling. Efter at have endt sin uddannelse i 1939 rejser han til udlandet for at arbejde, kommer tilbage til Danmark og arbejder efterfølgene i København i en årrække.
i 1947 vender A.N. Svarrer tilbage til Esbjerg og bliver i 1952 medejer af J. Lauritzen's Eftf.

Rederiet A.N. Svarrer bliver grundlagt og styrer i de kommende år, indtil 1984, en flåde på 22 coasters mellem 400 og 1200 GT.
A.N. Svarrer så muligheder ved selv at eje skibe og startede samarbejde med skibinginøren, Erik F. Jacobsen fra Ringkøbing. Deres samarbejde startede med det første fragtskib "Elselil" - efter Svarrers hustru Else.

Skibsejeren A.N. Svarrer overtager J. Lauritzen's Eftf. som eneejer.
Knud Svarrer, søn af A.N. Svarrer, starter hos virksomheden efter at have afsluttet sin shipping uddannelse.
J. Lauritzen's Eftf. Skibsmæglere gøres til et aktieselskab, A/S J. Lauritzen's Eftf.
I samme år lanceres, i samarbejde med selskabet Alfragt A/S, et stevedore- og lagerfirma, der udvikler sig til JUTLANDIA Terminal ApS.

Efter A.N. Svarrer's død overtager sønnen Knud Svarrer virksomheden.

Knud Svarrer er udnævnt til fransk konsul i Esbjerg.
JUTLANDIA Terminal ApS, bestående af lagre på 8400 m2 og 40.000 m2 udendørs opbevaring, bliver indviet.
J. Lauritzen's Eftf. flytter ind i nye kontorer på 1100 m2 midt på Esbjerg Havn.

JUTLANDIA Terminal får sit første job som offshore base i samarbejde med J. Lauritzen's Eftf.
Intereuropæisk trafik med lastbiler starter.

J. Lauritzen er Eftf., Esbjerg fejrer sine 100 år som virksomhed.
A/S J. Lauritzen's Eftf. lancerer veksellad og container fragt til Italien, som over tid udvikles til at blive en af virksomhedens hovedaktiviteter.

J. Lauritzen's Eftf. overtager JUTLANDIA Terminal som eneejer.
Der åbnes kontor i Italien. Kontoret lukkes ned igen i 1992 og først i 2010 åbnes der atter nyt kontor samt lager i Italien.


Efter Knud Svarrers død overtager sønnerne Kasper og Kristian Svarrer.

Der åbnes kontor i Støvring nær Aalborg, hvorfra der primært fokuseres på transport af køl- og frysevarer.
