Skal du vælge transportforsikring?

Er du i tvivl om hvorvidt du skal forsikre dit gods under transport? Vi giver dig svarene på hvornår og hvorfor du skal vælge en transportforsikring.

Er jeg fuldt dækket uden en transportforsikring?

Uden en transportforsikring er dit gods sjældent fuldt dækket, hvis uheldet er ude. Man er derfor nødt til at tegne en transportforsikring for at opnå dækning op til den fulde godsværdi.

Har du tegnet en transportforsikring, kan du altså få fuld erstatning på dit gods og du mindsker hermed risici fra transport af dit gods.

Vær opmærksom på at man i visse tilfælde kan være dækket af sin lagerforsikring. Dette kan du tjekke i din police.

Hvad sker der, hvis mit gods ikke er forsikret?

Tegner man ikke en transportforsikring, træder vores speditøransvarsforsikring i kraft. Her er man ofte kun dækket delvist, da transportører kun har et begrænset ansvar for skader og tab, typisk reguleret af internationale love og bestemmelser, afhængigt af transportmiddel, eksempelvis CMR loven.

Ved internationale vejtransporter dækker denne forsikring med et beløb på indtil 8,33 SDR pr. kg. beskadiget eller bortkommet gods (bruttovægt).

Ved nationale transporter dækker forsikringen med et beløb på op til 8,33 SDR pr. kg. gods, der lovligt kan befordres med køretøjet. Herudover erstattes alene fragt, told, afgifter og andre omkostninger ved befordringen med hele beløbet ved fuldstændig beskadigelse/ bortkomst og med et forholdsmæssigt beløb ved delvis beskadigelse/bortkomst. Dette forudsætter dog at transporten er aftalt og udføres iht. NSAB 2015 og/eller CMR vilkår (der oprettes CMR fragtbrev).

CMR-forsikringen dækker altså ikke utilstrækkelig emballage, force majeure etc. Har du ikke tilkøbt en vareforsikring er der ingen yderligere dækning.

Se evt. CRM-loven her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1122

Hvor stor skal værdien på mit gods være, før jeg har behov for en transportforsikring?

Hvis det du sender, er af høj værdi i forhold til dets vægt, er det en god idé at købe en transportforsikring. CMR-forsikringen dækker kun 8,33 SDR pr. kg. Så har godset en lav vægt, men en høj værdi, kan det rent økonomisk betale sig med forsikringen.

Overstiger godsets værdi væsentligt speditørens ansvarsbegrænsning bør du dermed overveje tilkøb af forsikring. Du kan altid rådføre dig med din kontaktperson hos Lauritzen, hvis du er i tvivl.

Hvorfor sørger speditøren ikke for fuld forsikring på alt gods?

Hvis alle speditører skulle sørge for fuld forsikring på alt gods, ville transportpriserne være væsentlig højere end de er i dag. Derved ville vi være nødt til at sikre os mod alle situationer og typer gods, og i tilfælde af at dit gods så var af lav værdi i forhold til vægt, ville du skulle betale en langt højere pris. Er dit gods af lav værdi i forhold til dets vægt, er du i dag altid dækket iflg. CRM-loven.

Dine transportpriser er altså billigere, når du ikke automatisk er dækket.

Hvad koster en transportforsikring?

Prisen på transportforsikringen udregnes ligesom ved alle andre forsikringer ud fra den specifikke situation.

Forsikringsprisen beregnes ud fra den samlede værdi af varerne + avance, der sættes til 10% + transportomkostningerne. Varernes værdi er indkøbsværdien som angivet på fakturaen. Hertil tillægges transportomkostningerne.

Hvor og hvordan køber jeg en transportforsikring?

Du kan købe en transportforsikring for den enkelte sending igennem din kontaktperson hos Lauritzen. Alternativt tegner man selv en forsikring via et forsikringsselskab, som dækker samtlige transporter.

Mangler du råd og vejledning i forhold til dine transporter?

Du er altid velkommen til at kontakte os på +45 75 12 31 33 eller sende os en mail på booking@lauri.dk - så hjælper vi dig, med at finde den rigtige løsning.

Vær opmærksom på at konventionen vi linker til i denne artikel udelukkende gælder for vejtransport.

 

Hvis skaden sker..

Skulle uheldet være ude, hvor du har modtaget beskadiget gods, skal du forholde dig således.. 

Se guide her

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brukt Lauritzen som speditør i ca. 14 år og er veldig fornøyde med dem. Det er enkelt å bestille henting, og hvis det oppstår problemer eller forsinkelser, får vi alltid beskjed om det.

Oversiktlige sendinger slik at det er enkelt å se når man kan forvente at varene kommer.

Medarbeiderne er alltid vennlige, glade og imøtekommende ved henvendelser, så man blir på godt humør av å snakke med dem.

Vi har prøvd andre speditører, men har alltid kommet tilbake.
Brian Pedersen
- HL Keramik
Alltid god og fantastisk høy servicegrad. Alltid god informasjon om leveringstidspunkter. Videre opplever vi alltid stor fleksibilitet hos dem.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, om ikke mer, har Lauritzen transportert varer for oss fra Italia, til vår største tilfredshet.

Siden vi begge befinner oss i samme by, har Lauritzen alltid vært flinke til å komme forbi hvis vi har manglet noe, og de har også medvirket til å skape riktig gode relasjoner mellom de to bedriftene.

Skulle det mot formodning skje at varer blir forsinket eller glemt fra leverandørens side, er Lauritzen alltid raskt på plass for å varsle om dette. I tilfeller hvor vi plutselig mangler varer som haster, finner de også en løsning på dette. Informasjonen blir alltid sendt videre. Det betyr veldig mye for oss.

Videre kjører Lauritzen våre varer til Spania, Norge og Sverige.

Lauritzen er ikke bare en leverandør for oss, men en samarbeidspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har kjøpt fliser fra Italia og Spania i ca. 15 år. I løpet av disse årene har vi stort sett bare brukt Lauritzen til å hente varene. For oss i Garant Holstebro handler det om et sluttprodukt av aller høyeste kvalitet, og det inkluderer også levering av produktene våre. Det samarbeidet som jeg har hatt personlig med Lauritzen i mange år, kan bare beskrives som fremragende. Jeg sender ordre av gårde hver uke, og alle ordrene behandles skikkelig profesjonelt. Hver sak som sendes, blir besvart umiddelbart. Hver sak som ligger ved respektive fabrikk, blir behandlet til punkt og prikke slik at vi alltid får losset varene i tide når de er klare. Det betyr også at vi kan overholde alle leveransene våre. Skulle det oppstå et uhell, f.eks. ved stopp på jernbanen osv, får jeg alltid en e-post eller en samtale fra kontoret umiddelbart slik at jeg kan informere kundene våre om en ev. endret leveringstid. Personlig må jeg si jeg sjelden opplever en så gjennomført arbeidsgang som medarbeiderne utfører hos Lauritzen. Fantastisk flotte mennesker å skrive og snakke med. Jeg kunne nok sikkert nevnt navn og de vet nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbeider like bra.
Poul-Henning W. Nielsen
- Slagelse Flisecenter A/S
Vi får alltid den beste servicen hos Lauritzen. Når det en gang i blant er uhell med togene, noe som ikke Lauritzen er herre over, er de flinke til å informere om eventuelle hinder. De er samtidig flinke til å huske på ordren vår, og spør alltid om det er andre ordre som skal hjem. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet.
- Hydro
Samarbeidet i oppstartsfasen har fått veldig bra. Vi setter stor pris på at det alltid er de samme personene som håndterer bestillingene våre og at de har kontroll på dem. De holder oss godt informert.

Vi setter også pris på at det, så langt det er mulig, er samme sjåfør som kommer til oss igjen og igjen.

Totalt sett ser vi at den servicen vi er vant til å få fra Lauritzen, også gjelder sjåførene som gjør slik de blir bedt om og i overensstemmelse med våre HMS-krav. Vi er veldig tilfredse med oppstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle oppgavene våre i forbindelse med lasting av fliser i Italia. Deres system er nok det beste vi har prøvd i løpet av de 40 årene vi har importert fliser fra Italia. Siden vi gikk over til Lauritzen, har vi opplevd en super service og levering. Jeg har anbefalt Lauritzen til andre, og vil fortsette å gjøre det hvis noen søker transportløsninger fra Italia.