Skal du vælge transportforsikring?

Er du i tvivl om hvorvidt du skal forsikre dit gods under transport? Vi giver dig svarene på hvornår og hvorfor du skal vælge en transportforsikring.

Er jeg fuldt dækket uden en transportforsikring?

Uden en transportforsikring er dit gods sjældent fuldt dækket, hvis uheldet er ude. Man er derfor nødt til at tegne en transportforsikring for at opnå dækning op til den fulde godsværdi.

Har du tegnet en transportforsikring, kan du altså få fuld erstatning på dit gods og du mindsker hermed risici fra transport af dit gods.

Vær opmærksom på at man i visse tilfælde kan være dækket af sin lagerforsikring. Dette kan du tjekke i din police.

Hvad sker der, hvis mit gods ikke er forsikret?

Tegner man ikke en transportforsikring, træder vores speditøransvarsforsikring i kraft. Her er man ofte kun dækket delvist, da transportører kun har et begrænset ansvar for skader og tab, typisk reguleret af internationale love og bestemmelser, afhængigt af transportmiddel, eksempelvis CMR loven.

Ved internationale vejtransporter dækker denne forsikring med et beløb på indtil 8,33 SDR pr. kg. beskadiget eller bortkommet gods (bruttovægt).

Ved nationale transporter dækker forsikringen med et beløb på op til 8,33 SDR pr. kg. gods, der lovligt kan befordres med køretøjet. Herudover erstattes alene fragt, told, afgifter og andre omkostninger ved befordringen med hele beløbet ved fuldstændig beskadigelse/ bortkomst og med et forholdsmæssigt beløb ved delvis beskadigelse/bortkomst. Dette forudsætter dog at transporten er aftalt og udføres iht. NSAB 2015 og/eller CMR vilkår (der oprettes CMR fragtbrev).

CMR-forsikringen dækker altså ikke utilstrækkelig emballage, force majeure etc. Har du ikke tilkøbt en vareforsikring er der ingen yderligere dækning.

Se evt. CRM-loven her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1122

Hvor stor skal værdien på mit gods være, før jeg har behov for en transportforsikring?

Hvis det du sender, er af høj værdi i forhold til dets vægt, er det en god idé at købe en transportforsikring. CMR-forsikringen dækker kun 8,33 SDR pr. kg. Så har godset en lav vægt, men en høj værdi, kan det rent økonomisk betale sig med forsikringen.

Overstiger godsets værdi væsentligt speditørens ansvarsbegrænsning bør du dermed overveje tilkøb af forsikring. Du kan altid rådføre dig med din kontaktperson hos Lauritzen, hvis du er i tvivl.

Hvorfor sørger speditøren ikke for fuld forsikring på alt gods?

Hvis alle speditører skulle sørge for fuld forsikring på alt gods, ville transportpriserne være væsentlig højere end de er i dag. Derved ville vi være nødt til at sikre os mod alle situationer og typer gods, og i tilfælde af at dit gods så var af lav værdi i forhold til vægt, ville du skulle betale en langt højere pris. Er dit gods af lav værdi i forhold til dets vægt, er du i dag altid dækket iflg. CRM-loven.

Dine transportpriser er altså billigere, når du ikke automatisk er dækket.

Hvad koster en transportforsikring?

Prisen på transportforsikringen udregnes ligesom ved alle andre forsikringer ud fra den specifikke situation.

Forsikringsprisen beregnes ud fra den samlede værdi af varerne + avance, der sættes til 10% + transportomkostningerne. Varernes værdi er indkøbsværdien som angivet på fakturaen. Hertil tillægges transportomkostningerne.

Hvor og hvordan køber jeg en transportforsikring?

Du kan købe en transportforsikring for den enkelte sending igennem din kontaktperson hos Lauritzen. Alternativt tegner man selv en forsikring via et forsikringsselskab, som dækker samtlige transporter.

Mangler du råd og vejledning i forhold til dine transporter?

Du er altid velkommen til at kontakte os på +45 75 12 31 33 eller sende os en mail på booking@lauri.dk - så hjælper vi dig, med at finde den rigtige løsning.

Vær opmærksom på at konventionen vi linker til i denne artikel udelukkende gælder for vejtransport.

 

Hvis skaden sker..

Skulle uheldet være ude, hvor du har modtaget beskadiget gods, skal du forholde dig således.. 

Se guide her

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brugt Lauritzen som speditør i ca. 14 år og har været meget glade for dem.
Det er dejligt nemt at booke afhentninger, og er der nogle problemer/forsinkelser så får vi besked herom.

Overskuelige afgange, så det er nemt at se hvornår man kan forvente sine varer hjemme.

Personalet er altid venlige, glade og imødekommende ved henvendelser, så man bliver i godt humør af at snakke med dem.

Vi har prøvet andre speditører, men er altid vendt tilbage.
Brian Pedersen
- HL Keramik
Altid god og fantastiske høj service. I kommer altid med god info omkring leveringstidspunkter. Endvidere oplever vi altid stor fleksibilitet hos jer.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, hvis ikke mere, har Lauritzen kørt alt vores transport til Italien og har altid håndteret det til UG+.

Da vi er beliggende i samme by, har Lauritzen altid være gode til at komme forbi, hvis vi har manglet noget, hvilket også har medvirket til rigtig gode relationer virksomhederne iblandt.

Skulle det imod forventning ske at gods er forsinket eller glemt fra leverandørs side, er Lauritzen hurtige til at melde ud herom. Er der tilfælde hvor vi mangler gods i en fart, finder de også en løsning herpå. Informationer bliver altid videregivet. Det betyder meget for os.

Endvidere kører Lauritzen hvad vi har til Spanien, Norge og Sverige.

Lauritzen er for os ikke en leverandør men en samarbejdspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har nu i ca. 15 år, indkøbt fliser fra Italien og Spanien. I de 15 år har vi stort set kun brugt Lauritzen til at hente vores fliser. For os i Garant Holstebro, handler det om et slutprodukt i aller højeste kvalitet, og det vil også sige levering af vores produkter.
Det samarbejde som jeg nu personligt i de mange år har haft med Lauritzen, kan kun beskrives som fremragende. Jeg afsender ordre hver uge, og alle ordre behandles virkeligt professionelt. Hver sag som sendes, bliver besvaret med det samme. Hver sag som ligger ved pågældende fabrik, bliver behandlet til punkt og prikke, så vi hver gang får læsset vores vare til tiden, når de er klar, og som betyder at vi overholder alle vores leveringer. Skulle uheld opstå, evt. stop på godsbanen mm, så har jeg en mail eller et opkald fra kontoret omgående, så jeg altid kan give vores kunder en besked omkring en evt. ændring af leveringstidspunktet. Personligt må jeg må sige at jeg sjældent oplever så gennemført en arbejdsgang, som personalet udfører ved Lauritzen.
Fantastisk søde mennesker at tale og skrive med. Jeg kunne godt sætte nogle navne på, de ved nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbejder på lige fod.
Poul-Henning W. Nielsen
- Slagelse Flisecenter A/S
Vi får altid en super service hos Lauritzen.
Når der i ny og næ er togulykker, hvilken Lauritzen ikke er herre over, er de gode til at informere om diverse forhindringer. De er samtidig gode til at huske vores ordre, og spørger altid ind til om andre ordrenumre skal med hjem. Vi er godt tilfredse med samarbejdet.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle vores opgaver vedrørende lastning af fliser i Italien. Deres opstilling er nok det bedste, vi har prøvet i alle de 40 år, vi har importeret fliser fra Italien. Vi har, siden skiftet til Lauritzen, oplevet en super service og levering. Jeg har anbefalet Lauritzen til andre og vil stadig gøre det, hvis nogen søger transportløsninger fra Italien.